maandag 24 september 2012

Simultaan-Trektellen: Verslag Achterste Steenberg

Zondag 23 September

Vanochtend werd er op drie plaatsen rond Apeldoorn gelijktijdig geteld: Jurgen stond op de Braamberg, Maarten op de uitkijktoren van Berg en Bos en ik op de Achterste Steenberg. Geteld werd er van 7.00 tot 12.00.  Doel van deze simultaantelling is om inzicht te krijgen in de trekroutes van vogels rond Apeldoorn. Wij hebben namelijk het idee dat de vogels over een breed front trekken en dat niet alles over de Hoog Buurlose heide vliegt.Wanneer we op de Braamberg staan vragen we ons altijd af of de vogels op andere plaatsen in de buurt van Hoog Buurlo anders trekken, bijv over de Gerritsfles of langs de Achterste Steenberg.
De resultaten van de Braambergtelling en de telling op de toren van Berg en Bos staan op http://www.trektellen.nl/.

De Achterste Steenberg is geen officiƫle trektelpost. De resultaten van de telling vind je dan ook in dit bericht. Verder zal ik al wat voorlopige conclusies trekken.
Ik stond om 7.00 op de Achterste Steenberg. Het was 0 Graden. Gelukkig stond er geen wind zodat het met de kou wel meeviel.


Uitzicht vanaf de Achterste Steenberg


 Het uitzicht vanaf dit punt is zeer goed. Je hebt goed zicht naar West, Noord en Noord-Oost. Het zicht deze ochtend was zeer goed: ik kon Amersfoort zien. In het eerste uur opvallend veel kneuen die langstrokken. Dit is een soort die op de Braamberg lastig te tellen is aangezien er veel kneuen langs het fietspad op de hei fourageren. Deze groepjes trokken vlak over mijn hoofd richtig ZW. In het eerste uur telde ik  in totaal 124 vogels.
 Het tweede uur van 8.00 tot 9.00 was het beste uur met 140 vogels.
Twee Raven trokken naar West:

De vier Grauwe Ganzen die ik vanuit het NO zag aankomen werden ook door Jurgen op de Braamberg gezien.
In dit uur telde ik ook het hoogste aantal graspiepers: 8. Dit getal geeft al aan dat er langs mijn telpost geen noemenswaardige trek van Graspiepers plaatsvond . Dit in tegenstelling tot de Braamberg waar Jurgen er 105 telde. Ik hoorde de eerste Keep tussen de groepjes Vinken. Verder was er wat mezentrek met oa. Staartmees en Kuifmees.





In totaal telde ik 15 Aalscholvers, verdeeld over twee groepen. Hier een foto van de eerste groep:



Tot 9 uur had ik nog geen herten gezien of gehoord. Om half negen kwam er al een eerste fietser lang die vroeg of ik al herten gezien had. Ik moest hem teleurstellen. Maar om vier minuten over 9 was het raak. In de verte zie ik een hert over de heide naar mij toerennen. Het is een jong mannetje.


Rond 10 uur hoor ik een hert achter mij in het bos een paar keer heftig burlen. Daarna wordt het weer stil.
Na 10 uur trekken er steeds kleine groepjes (2 a 3 ex) Boerenzwaluwen laag langs naar NO. Maarten ziet ze ook vanaf de toren. Het begint wat op te klaren. Misschien levert hetde eerste roofvogels op. Van Fabian, die in de Ooysche Graaf met Bramm aan het ringen is hoor ik dat er daar veel Gaaien naar Noord trekken! Tot nu toe heb ik nog geen trekkende gaai gezien. Maar na 11.00 tel ik in totaal 10 gaaien die naar Oost trekken:



Om 12.00 stop ik met tellen en kan ik het eindresultaat opmaken. Ik ben niet ontevreden over de  telpost.Je hebt een zeer goed uitzicht en de vogels trekken vrij dicht langs.Niet alle vogels die op de Braamberg gezien worden trekken langs de Achterste Steenberg en omgekeerd is dit ook het geval. Er vindt dus geen splitsing van trekbanen plaats door het bos wat tussen de Hoog Buurlose heide en de vlakte voor de Achterste Steenberg.
Het totaaloverzicht:



















Geen opmerkingen:

Een reactie posten