zondag 2 september 2012

Een heide vol vogels: paapjes, piepers en wespendieven

Donderdag 23 Augustus

Vandaag heb ik besloten om met een blog over de Veluwe te beginnen. Ik kom al lang en regelmatig op de Hoog-Buurlose heide en omgeving. In het voorjaar en najaar sta ik vaak op de Braamberg voor de vogeltrek. In het voorjaar ring ik samen met Fabian vogels in de buurt van het Kootwijkerzand ten behoeve van een onderzoeksproject van de universiteit van Wageningen en het vogeltrekstation. Metr dit blog wil ik waarnemingen, indrukken en veranderingen beschrijven.

Vandaag van 8 tot 10 op de telpost gestaan. Er was geen vogeltrek, maar de hei zat vol vogels. Na 10.00 uur dus de hei op gegaan. Op de heide grote groepen boerenzwaluwen samen jagend met huiszwaluwen. Veel Gras- en boompiepers roepend en vliegend. Ik ontdek de eerste paapjes (2) en tapuiten (2) van het najaar. Voor mij een teken dat de trek begonnen is.



 Bij de oude schaapkooi scharrelen wat witte kwikken in het steeds hoger wordend gras. De zwarte roodstaart zit op het dak. De grote aantallen  laag jagend zwaluwen zijn wel bijzonder. De roodborsttapuiten zijn overal te horen met hun "trek-trek". Er zijn veel juveniele vogels, te herkennen aan hun gestreepte borst:





Ze blijven net iets langer zitten dan de volwassen vogels, die op een afstandje de jonge vogels aansporen om weg te vliegen voor die indringer op de fiets. De mannetjes hebben een behoorlijk versleten kleed, wat op de foto van deze wegvliegende roodborsttapuit goed te zien. Op het moment dat ik afdrukte vloog de vogel weg, wat een hele mooie vluchtfoto opleverde:



De hei staat volop in bloei


Via de Burehul naar het Kootwijkerzand gefietst. Het eerste stuk tot aan de zandverstuiving in gefietst. Ook hier veel zwaluwen (boer en huis) laag jagend, maar ook zittend op het zand. Veel boompiepers. Op de terugweg richting Burehul hoor ik roepende wespendieven. Ik fiets snel naar het fietspad en zie laag boven de bosrand (zuidelijke richting) 2 laag cirkelende wespendieven. Ze roepen luid en vaak. Langzaam cirkelen ze omhoog.

Rechts het mannetje: licht en weinig dwarsbanden op vleugel en staart.
 Op de volgende foto zijn de kenmerken van een mannetje nog beter te zien, ook de grijze kop.








Geen opmerkingen:

Een reactie posten