zondag 2 september 2012

Duinpiepers

Vrijdag 24 Augustus

Het is nog vakantie, dus ik ga nog een keer op de fiets naar de heide. Ook nu is er niet veel trek. Ik fiets meteen door richting Kootwijkerzand om te kijken of er duinpiepers zitten. Ik kom eerst nog langs de plek waar ik gisteren zo mooi die wespendieven gezien heb.

Ik kan niet nalaten nog een foto te plaatsen, dit keer van het vrouwtje: duidelijk gestreeptere onderdelen. Een juveniele vogel zou op de borst geen dwars- maar lengtestrepen hebben


Op het Kootwijkerzand , waar nog steeds veel zwaluwen aanwezig zijn, krijg ik een bericht dat er twee duinpiepers aanwezig zijn bij de telpost "Dal van Deelen". Wat ga ik doen: zelf duinpiepers ontdekken op 't zand of naar Hoenderloo fietsen. De zekerheid van 2 duinpiepers aan de grond is de sterk en fiets zo snel mogelijk naar de telpost bij Hoenderloo. Daar tellen Remco Wester en anderen sinds Augustus bijna elke dag. Het levert mooie soorten op, zoals, kleine jager, zwarte ooievaar en duinpiepers. Er is op de akkers net gemaaid en dat trekt veel vogels, vooral roofvogels aan. De duinpiepers zitten tussen de stoppels op het pas gemaaide tarweveld. Ze zijn niet zichtbaar. Na een tijdje horen we de roep en zien 1 vogel opvliegen. Na een rondje vliegen gaat de pieper kort op een strobaal zitten. Mooi te zien. Dan vliegt de vogel met de andere duinpieper nog kort laag rond om daarna weer te landen op een plek waar we ze niet kunnen zien. Ze blijven onzichtbaar. Na een kwartier komt er een grote maaimachine die over de plek rijdt waar de duinpiepers zouden moeten zitten. Er vliegt niets op! Ze zijn vast te voet verder gelopen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten