vrijdag 14 september 2012

Braamberg: trektellen 10 September

Maandag 10 september:

Vanochtend vroeg naar de Braamberg gefietst op daar een paar uurtjes te tellen. Ik wilde om tien voor half 7 vertrekken, toen het net begon te regenen. Even buienradar gecheckt. Het bleek een klein buitje te zijn. Toen het droog werd ben ik vertrokken. De fietstocht vanaf de Ooievaarlaan naar de Braamberg duurt ongeveer 50 minuten. Ben ik in topconditie dan fiets ik het 's ochtends in 45 minuten. Op de terugweg fiets ik altijd sneller. Het is altijd weer een mooi moment als via de schapendrift de heide oprij. Er vlogen twee tapuiten op. Verder was het rustig. Ik was door het iets latere vertrek pas rond 7.30 op de Braamberg. Het was licht bewolkt, met een matige wind uit ZW. Er was weinig trek. Rond 8.15, toen het iets zonniger werd begonnen er wat zwaluwen door te trekken. Twee biddende torenvalken valk bij de telpost zorgen voor wat afleiding.  Om 9.00 begon het wat te betrekken en vielen er af en toe wat spatjes.Weinig vogels op de Braamberg. Ook geen geelgorzen. De geelgorzen die overvlogen waren duidelijk trekkers. Twee groepen kramsvogels trokken via het fietspad naar Zuid
Ik heb tot 10.30 geteld. Daarna langs de oude schaapskooi, waar steeds minder vogels lijken te zitten, nu de schapen er weg zijn. Nog een tijdje op de Achterste Steenberg gezeten. Ook hier geen trek.
Later op de dag klaarde het op, werd het warmer. Eigenlijk zou je dan nog een keer moeten tellen, wellicht trekken er dan nog roofvogels en andere grotere vogels door.

Het overzicht van vanochtend:


Geen opmerkingen:

Een reactie posten