zaterdag 8 september 2012

Waar zijn de vogels gebleven?

Zaterdag 1 september

Vandaag wordt een mooie zonnige dag met weinig wind. Ik fiets al vroeg naar het Kootwijkerzand in de hoop de duinpiepers wat beter te zien. In vergelijking met de dagen ervoor zijn er weinig vogels. De zwaluwen zijn bijna allemaal verdwenen. Hier en daar hoor ik nog een boompieper. Geen duinpiepers en geen morinelplevieren op het stille zand. Ik ontdek nog wel twee onvolwassen gekraagde roodstaarten die bijna onopgemerkt in een vogelkers aan het scharrelen zijn.  Wel zijn er atalanta's die 's ochtend eerst nog wat moeten opwarmen voordat ze verder trekken. Ze foerageren op de hei die nog volop in bloei staat.






Ik fiets terug naar de Hoog Buurlose hei. Ook hier zijn niet veel vogels aanwezig. De grote groepen zwaluwen zijn verdwenen. Er vliegen nog een paar boeren- en huiszwaluwen hoog in de lucht. Bij de Oude Schaapskooi zit een mannetje zwarte roodstaart op het hek, dat steeds gammeler wordt.



Een groepje boomleeuweriken vliegt jodelend op. Inmiddels vliegen de atalanta's : ik zie er af en toe eentje in zuidelijke richting vliegen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten