dinsdag 2 oktober 2012

Braamberg trektellen met griep

Zondag 30 September:

Het beloofde al een goede trekdag te worden: onbewolkte nacht, bijna geen wind. Sinds een paar dagen was ik mijn stem al kwijt en sinds zaterdag voelde ik een zware verkoudheid opkomen. Tegen beter weten de wekker om 6:15 gezet om langs de Ijssel te gaan ringen. In de loop van de nacht werd mij duidelijk dat dat niet ging lukken. Om kwart over 6 Hans gebeld, dat ze maar zonder mij moesten gaan. Ik was wel klaar wakker en nog niet helemaal aan bed gekluisterd. Het idee dat er nu overal vogels begonnen te trekken en de burlende herten rond de Braamberg gaven mij de laatste energiestoot. Rustig ontbeten, met de auto naar de HB-heide, daar het vouwfietsje uitgeladen en naar de Berg gefietst. Ik was er rond 7:45.
 De herten burlden behoorlijk op  het schietterrein. Er was direct al behoorlijke trek: groepen vinken en graspiepers kwamen laag over. Ook was er duidelijke trek van Witte kwikstaarten die duidelijk naar Zuid doorvlogen. Dit is altijd een lastige soort, omdat er vaak ochtendtrek naar de zandverstuiving is. Later op de ochtend trekken ze dan weer naar Noord terug.
 Rond 8.30 kreeg ik een deja-vu: ik zag in de Noord-Oosthoek een grote donkere vogel aankomen zeilen die af en toe krachtig met zijn vleugels sloeg. Hetzelfde silhouet, dat ik nog niet zo lang geleden vlak bij onze tuin zag. De vogel kwam gelukkig steeds dichterbij:. . . zou het een visarend zijn die recht over post komt? Helaas. Dit keer was het een onvolwassen Blauwe reiger, die voor een paar spannende momenten zorgde.

Mijn conditie was niet al te best met mijn zieke hoofd, dus ik heb zeker een soort of wat en aantallen gemist.  Op zo'n trekochtend is het dan jammer dat je in je eentje staat te tellen.
Het lukte me nog een langstrekkende Appelvink te fotograferen:



Ik hoorde de eerste sijzen en kolganzen van dit najaar. Leuk was de behoorlijke doortrek van boerenzwaluwen die al vroeg op gang kwam.
Ik heb slechts tot 8:45 kunnen tellen. De griep kwam in volle sterkte opzetten.
 Maar het resultaat is behoorlijk:
 402 vogels verdeeld over 20 soorten.

 Er had vandaag vast iets leuks bijgezeten.Op de terugweg nog een 1kj tapuit langs het fietspad.


Voor het totaaloverzicht: zie trektellen.nl










Geen opmerkingen:

Een reactie posten