zondag 14 oktober 2012

Braamberg:trektellen 8 oktober

Maandag 8 oktober:

Vanochtend was er behoorlijke trek over ons huis: veel Vinken, Kneuen en ook een Grote gele kwikstaart. Gezien de zeer goede telling van gisteren werd ik werd hier zeer onrustig van en besloot alsnog naar de Braamberg te gaan in de hoop  de zeldzame soort die we gisteren ondanks de vele soorten en behoorlijke aantallen niet hadden, alsnog aan de lijst toe te voegen.  Om half 10 stond ik op de telpost. Het was rustig. Weinig tot geen wind uit NW, onbewolkt en koud. Ik heb 2 uur geteld tot 11. Er was wat vinkentrek. Ik telde er in totaal 179. Er waren geen opmerkelijke trekbewegingen of het moeten de 45 kauwen zijn die naar ZW trokken. De dag ervoor hadden we ook al wat trek van kauwen.





Trekkende aalscholvers zie ik altijd wel op de Braamberg. Dit keer bleef het bij 1 groepje van 7 vogels die strak over de telpost naar ZW vlogen. Niet altijd trekken deze vogels zo dicht over de Braamberg. Vaak zien we ze op een behoorlijke afstand langstrekken.







De aantallen Graspiepers waren laag. In totaal telde ik er 78. Ik zag weer het apart trekgedrag bij de graspiepers, dat ik gisteren ook al waargenomen had: kleine groepjes graspiepers die voor de telpost een paar rondjes draaien en dan invallen. Ze zitten dan op heidestruikjes, vogelkers of lage dennen. Vervolgens trekken ze weer verder.




In totaal telde ik 2 uur 433 vogels verdeeld over 24 soorten:

                                                             

Aalscholver 7 Koperwiek 6 Spreeuw 15
Kolgans 25 Grote Lijster 2 Ringmus 6
Grauwe Gans 11 Tjiftjaf 1 Vink 179
Houtduif 5 Staartmees 6 Keep 5
Veldleeuwerik 2 Koolmees 8 Sijs 6
Graspieper 78 Gaai 3 Kneu 5
Witte Kwikstaart 2 Kauw 45 barmsijs spec 9
Zanglijster 1 Zwarte Kraai 1 Rietgors 5




Geen opmerkingen:

Een reactie posten